onsdag 11 maj 2011

Moklofs, Yupplots och vi andra ...

Har varit på en konferens i Göteborg idag onsdag om framtidens skola.
Den globala skolan där omvärlden måste få komma in.

Hur kommer omvärlden in i skolan?
Genom alla tekniska landvinningar, som man inte hade en susning om när jag gick i skolan eller ens när jag utbildade mig till lärare.

Den unga generationen är datorernas infödingar medan vi andra är invandrare i datorsamhället!

Fick höra att de som är födda på 80 och 90-talet kallas
    moklofs= mobile kids with lots of friends
De som är födda på 60 och 70-talet kallas
    yupplots= young urban people with lack of time
De som är födda på 40 och 50-talet kallas
    babyboomers, en person som föddes under den demografiska post-världskrigets babyboom.

Så satt jag på tåget hem och kände mig uråldrig.
Mitt emot mig satte sig en gammal man med käpp. Han hade svårighet att sätta sig och var ganska stor och oformlig om man kan säga så. Iakttog honom en stund och hade inte jättehöga tankar, måste jag erkänna.
En typiskt gammal man, som gjort sitt.
Plötsligt satte sig en ung man bredvid mig och började tilltala mannen.
Den unge mannen frågade om inte den gamle mannen hette si och så och var matematikprofessor på Chalmers. Jo, det stämmer, svarade mannen sakta. Jag är pensionär, men jobbar halva veckan som lärare på Chalmers.

Den unge mannen var en fd elev och jag förstod att han hade stor respekt för den gamle mannen.

När är man off, egentligen? När man själv vill antagligen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar