lördag 28 maj 2011

Jantelagen

Torsdag och fredag var jag på Framtidsmöte som Svenskt Näringsliv anordnat i Göteborg.
Det var fjärde gången jag var med och jag blir alltid lika inspirerad och sugen på att starta eget!

Man blir peppad och tror på sig själv och sina egna drömmar när man lyssnar till andra människors " resa". De flesta har haft en ringa begynnelse och har haft en lång väg till toppen. Alla når ju inte toppen heller, men det är nog de som inte gett upp, som kanske misslyckats totalt, men kommit igen med förnyad styrka, som når ända fram!

Man träffar spännande människor, som man av en slump hamnar bredvid. T ex en kvinna som tillsammans med sin man sålde reservdelar till veteranbilar.

En anda av "jag kan" möts man av, men ändå.. denna jantelag, som till och med Renata Chlumska led av.
Hon var en av gästerna och berättade med glödande entusiasm om sina äventyr, visade filmsnuttar och sa lite generat när hon visade en film om när hon nått toppen på Mount Everest:
Jag var så lycklig, därför säger jag så här! Vad sa hon där på toppen?

- Jag är så lycklig och stolt.
Ni svenskar kan vara stolta att ha en så duktig tjej i Sverige!
Jag visar inte när jag kom tillbaka till baslägret, det var en lika stor strapats, men då var jag ändå kaxigare! fortsatte hon , ännu mer generat.

Visst får hon vara stolt och vi också,
för hur säger vi när Sverige vinner OS eller VM:
Vi vann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar