tisdag 12 februari 2013

Fettisdagen





Det finns väl bara ett motiv som gäller i dag
och det är semlan
eller hetväggen
 
... som man också kallar den!

Semlan har fått ett uppsving de senaste fem, tio åren och är populärare än någonsin!
Var och tränade på Friskis i kväll och ledaren frågade hur många som ätit eller skulle äta semlor den här dagen.
Alla räckte upp hand!

När jag var barn bakade min mamma semlor och de var inte så goda som köpta.
Hon tog väl vanlig bulldeg tror jag och det blev för kompakt på något sätt.

När jag gick i skolan köpte vi semlor i det intilliggande kondiset, som hette Anna-Gretas.
Det var inte restaurang på den tiden, ni som kan Jönköping.
En semla kostade 25 öre!
När jag skriver så här hur det var förr, känner jag mig som 100 år!

Några elever frågade en gång om jag åt på trätallrikar när jag var barn.
De hade väl läst i historieböckerna!
Fast i dag kostade semlan 25 kr, alltså ett pålägg gånger 100 från barndomen.

Så siffran 100 var inte så fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar