söndag 10 februari 2013

Bra initiativ





Jag har skrivit förut om vårt slöseri med jordens resurser och det väl värt att upprepas.

Nu är inte jag  en ekorre som sparar på allt.
Behöver påminna mig själv om återanvändning då och då.

 Kom på en dag när jag slängde några plastpåsar att min mamma hon sköljde av påsarna inuti
och när de fortfarande var blöta satte hon fast dem på kaklet vid diskbänken.
Hon köpte inga burkar för att förvara frysta kakor eller bär,
 utan använde tomma mjölkkartonger, bregottförpackningar och sirapsflaskor till saft!

När jag var nygift gjorde jag likadant
och t ex sydde om kläder, lagade och lappade
och t o m vändsydde kragarna på makens skjortor när kragarna var slitna.

Var vi fattiga?
Nej.
Är jag småländska?
Ja.
Tror inte det var orsaken, utan man gjorde så helt enkelt på den tiden,
på 1800-talet, nej 1900-talet förstås!
Så ganska nyligen faktiskt!

Menar jag att vi ska gå tillbaka dit?
Nej det går inte.
Förvaringsburkar och plastpåsar är billiga om man inte envisas med att ha Tupperware!
Det är för lätt att köpa nytt!
Tänka efter före bör man i allafall för miljöns skull!

Det klagas på H&M för de har barnarbetare i tillverknings länder,
men en sak jag läste som är bra är att de startat en klädinsamling i vissa butiker.
Man kan lämna in vilka plagg man vill oavsett märke och skick,
och för varje klädpåse får man 50 kr rabatt vid köp för 300 kr.
Allt insamlat återvinns.
Projektet börjar vecka 8.

Mer info på
www.hm.com.

Bra initiativ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar