torsdag 31 oktober 2013

Att sticka ut eller passa in





Övre bilden: höstväxt "som sticker ut" ur den bohusländska graniten
Nedre bilden: Bryggbygge i Bohuslän som verkligen passar in


100 000 människor lider av ätstörningar, läste jag i går.

Man funderar ju över vad som är orsaken.
En orsak tror jag är att man inte tycker att man duger som man är.
Man vill passa in, vara rätt, följa trenden, inte sticka ut, men ändå synas. Ingen vill vara osynlig.
Sticka ut på ett sätt som väcker beundran, vara vacker, men inte docksöt.
Tuff, lite grym outfit!

Man kan spekulera i orsaker till ätstörningar.
Men det har ökat. När under hela min gymnasietid vet jag om bara två tjejer!
Några elever vi haft på skolan hade ätstörningar
minns särskilt en, som tyckte hon var för tjock och såg till att hon fick upp skollunchen efteråt.
Varnade henne men hon försäkrade att hon styrde själv det hela.
Behövde bara gå ner några kilo till, sedan skulle hon sluta.
Kunde hon?
Nej, vet att hon har haft besvär i många år
och nyss när jag blev vän med henne på fb såg jag chockad på hennes profilbild- ett levande skelett.

Minns när jag i tonåren upplevde mig för tjock
... särskilt när man bara är en och en halv meter över marken!
Minns hur en kille jag gillade, sa:
Hej tjockis!
Jag gick väl i 5:an.
Det förföljde mig, men jag gjorde inget åt det (som tur var).

När jag nu ser tillbaka på foton från den tiden
... så inte var jag tjock och inte speciellt ful heller! ;-)

Fördelen med att ha uppnått mogen ålder
är att man inte bryr sig vad andra tycker på samma sätt.

Det finns många andra fördelar med att bli äldre - detta är bara en i raden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar