lördag 26 oktober 2013

Prylar






När vi flyttade från hus till lägenhet under tiden vi byggde vårt nuvarande hus
förvarade vi det vi inte behövde i ett skyddsrum.
Skyddsrummet med tre rum i fil ligger i källaren på "vår" förskola.
Tänkte bara ha grejerna där något år, men nu har det gått åtta år!

Av och till har vi pratat om det med barnen, som också de har en del grejer där.
Så sa då dottern:
Gör slag i saken och åk dit och ta det ni vill ha,
så tar vi det vi vill ha och så skickar vi resten!

Så härom dagen åkte vi dit, hade ingen aning om vad vi hade där, inte saknat något.
Vad grejer!

Planlöst klev jag omkring och tog lite album och några småprylar.
Maken fördjupade sig i böcker och foton.
Det är det som är risken, att man blir sittande och minns!

Man kommer osökt att tänka på vad prylar man har, i onödan!
Svårt att slänga har man och sälja på Blocket tillhör ofta inte vår generation.
Så vill man ju ha nytt då och då!
Följer inredningstrender vad som gäller den här säsongen!
Nu när vi ska bo kvar i vårt hus tillsvidare vill man göra lite förändringar,
ny färg här och där och nya gardiner.
Klä om mina föräldrars gamla soffgrupp t ex.
Ta reda på vad det kostar, föreslog maken.
Ja, så där 30-40 tusen, sa jag och insåg att det inte var att tänka på.

Varför är man inte nöjd med det man har?
När jag tog min morgonrunda såg jag några skatbon och kom att tänka på bibelordet:

Se på himmelens fåglar.
De sår inte, de skördar inte och samlar inte i lador
och ändå föder er himmelske Fader dem.


Inte bryr de sig om trender, när de bygger bo?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar