torsdag 27 oktober 2011

Halloween

I morse när jag tog min vanliga morgon-joggnings-runda, var det becksvart ute.

Jag har en slags ficklampa med starkt ljus, för annars skulle jag inte se vägen.
Det är ju inget gatlyse när man bor på landet. En väninna som flyttade från Stockholm till landet, ringde gatukontoret och bad dem sätta upp en gatlampa utanför deras hus, men de bara skrattade.
Nej, sånt får man ordna själv!

Trots att jag har lampan är det olustigt att springa i mörkret, det är väl för man inte vet vad som finns där ute.
Nu till helgen är det Halloween och det är ju inget man vill fira precis.
Men jag läste hur det uppkom.
Halloweennatten ägnade man sig åt skämt och upptåg som en markering av övergången till den långa vintern. Utklädda och maskerade gick man från hus till hus och tiggde ihop till ett kalas. Fick man inget straffades värdfolket med att man ställde till med upptåg.

För att lysa upp mörkret bar man ljusförsedda rovor utskurna till ansikten.
De kallades " Jack o lanterns" och enligt sägnen föreställde de den irrande själen efter smeden Jack som varit för ond för att komma in i himlen och som inte heller släpptes in i helvetet eftersom han överlistat djävulen.
För att lysa upp sin osaliga vandring på jorden hällde han glödande kol i rovorna.

Efter detta har man på senare tid övergått till pumpor med ljus i.
Det sista, pumpor med ljus i som dekoration, är väl det enda som är positivt med Halloween.
Jag tycker inte man ska uppmuntra sina barn att fira Halloween med bus eller godis!

Allt som kommer från USA är inte av godo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar