söndag 9 oktober 2011

Arv eller miljö, eller båda?



I går var jag på en utställning om konfektionfabriken Junex historia.

Min pappa jobbade där hela sitt liv nästan
och jag var där ibland och tyckte det var jättefint där och roligt.
Jag fick som anhörig vara med på modevisningar och luciafester.

Det vita slottet vid Vättern, som det kallades.
1936 var den nybyggda fabriken inflyttningsklar. Fabriken startades av John Hjelme Lundberg vars valspråk, som han ärvt efter fadern var:
Viljan är framgångens moder eller vardagligt uttryckt: Vill du så kan du!

Och han lyckades verkligen att bygga upp en helt ny kultur, där man värnade om personalens väl och ve.   Nu ska jag inte skriva om Junexs utveckling, det har Kerstin Cewers gjort i boken, som just heter det:
Det vita slottet vid Vättern.

Jag, liksom alla som jobbade där och deras familjer, fick köpa kläder, ytterplagg, skräddarsydda till ett reducerat pris!
Det var hur förmånligt som helst att gå dit med ett tidningsurklipp t.ex och så sydde de upp precis ett sådant plagg!
Dräkter, som var deras specialitet och kappor, som jag inte behövde lägga upp själv, det behöver jag nu - alltid på grund av min ringa längd.
Antar, efter att ha tänkt efter, därav kommer mitt stora klädintresse.

Tja jag har något att skylla på i alla fall!
Nästa vecka har det gått ett halvår på min klädshoppingdetox...yipee (stavas det så?)



Inköpsavdelningen, pappa Ernst till vänster i bild.




Har kvar mamma Alfhilds dräktjacka från tidigt 40-tal, är fortfarande som ny!


1 kommentar:

  1. Dags att förnya garderoben med lite snyggt från Butik Rosa Huset nu då :) Hade visning fredag o lördag i Götene, alltid lika trevligt! Kram Ewa

    SvaraRadera