tisdag 15 april 2014

Vem vinner?







Som jag skrivit om har maken och jag gått och lärt oss om Jönköpings historia.
Jag som är uppvuxen i Huskvarna fick höra en del jag hört om i min barndom,
att Huskvarna är lillebror och "bonnalandet".
Vår föreläsare skämtade friskt om det!

 När jag var barn var Huskvarna en egen stad med 13000 inv och Jönköping 50 000.
Så självklart upplevde man sig störst bäst och vackrast som Jönköpingsbo!
 Huskvarna var en fabriksstad med Vapenfabriken i centrum.
Vi som bodde på norr såg denna karavan av cyklister varje lunchrast,
som var på väg hem för att äta middag, som man sa.
Gränsen mellan städerna flyttades men Skrämmabäcken var mitt riktmärke då.

Nu är det ju sammanslaget, så ingen tänker nog vi och dom längre.... eller!?

Jag roade mig med att fota påskriset i de båda städerna.
Det övre är från Huskvarna centrum och det andra från Jönköping.
Ja, det senare är ju störst, men inte vackrast väl?

Tävlingen mellan städerna är nog över.
Vem segrade? Tja, ingen vad jag vet.

 På nedre bilden däremot ser vi vem som segrade över döden, för 2000 år sedan.
Segrade han verkligen?

Se själv, korset är tomt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar