måndag 21 april 2014

Trädgårdsrum







Har jag gröna fingrar?
Nej!
Är jag en trädgårdsmänniska?
Nej!

Ändå har jag i många år drömt om ett orangeri.
Har googlat och kollat i tidningar och drömt mig bort!
Av och till har vi planerat för det, men inte blivit av.
Olika modeller har vi tittat på, fristående eller utbyggnad från huset.
Såg mig själv sitta där i en korgstol, bläddrande i en tidning med prunkande exotiska växter kring mig.

- Är det en bra idè, sa min moster som känner mig.
-  Du är ju ingen trädgårdsmänniska.
Nej, så sant,
så nu har jag tänkt om.

Vi ska bygga ett trädgårdsrum!
Det är det senaste.
Vi gör en inglasad del av altanen,
där jag kan ha min korgstol och några växter (lättskötta sådana ).

Det här med pelargonier!
När jag var ung avskydde jag pelargonier,
tyckte de luktade illa när man rörde vid dem och tänkte aldrig ha några!
 Med tiden ändrade jag mig och nu har jag pelargonier varje år.
När hösten kommer ställer jag in dem i ett förråd,
det är ju synd att slänga så kraftiga fina växter!
När våren kommer plockar jag fram dem och de ser alltid lika ledsna ut
och är så gott som döda.
Slänger dem på komposten och säger till mig själv:
"Det är ju så billigt att köpa nya! De är dessutom vackrare och kraftigare!"

Kanske, kanske,
när jag får ett trädgårdsrum att det blir annorlunda!
Vem vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar