torsdag 3 april 2014

Nostalgi - igen








Jag är säker på att jag skrivit om nostalgi förut
därför skriver jag "igen" i rubriken.

Har jag lätt att bli nostalgisk?
Ja, kanske när jag ser och upplever saker från förr!

I dag när jag besökte "min"skola tyckte jag tiden stått still, för där bytte tjejerna bokmärken med varandra,
som när jag gick i skolan.
Maken och jag har gått en kurs om Jönköpings historia och där frossade vi i nostalgi.
Såg en bok där med bilder på bussar och kände igen dem!
Maken sa att sådana bussar fanns det när jag besökte dig i slutet av 60-talet.
" Det är ju de nya bussarna," sa jag.
"Nya", skrattade han, "de gick i trafik för 40 år sedan!"
"Mina skolbussar var smutsbruna med rött tak!", tillägger jag.

Fortfarande kan jag drömma på natten hur jag sprang ut genom porten hemma
och kikade åt vänster för att se om bussen stod där där borta vid hållplatsen,
eller var på väg till min hållplats.
Ibland hann jag inte!

På sista bilden är den byggnad där vi startade kristna skolan 1992.
Nu står det Skanska på den byggnaden
för de bygger bostäder på den plats vi hade de andra byggnaderna.
Fint blir det, tror jag ...
... och vem vet, kanske vi flyttar dit, någon gång!

Nu ser jag i alla fall framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar