tisdag 1 april 2014

Var det bättre förr?





Om du frågar kvinnan på bilden om det var bättre förr
skulle du få ett rungande nej!

Hon kommer från Iran och giftes bort vid tolv års ålder.
Hon lyckades efter många om och men fly till Sverige.
Mannen skulle komma efter, men omkom i en bilolycka innan dess.
Hon gifte sig med en man i Sverige, som hade fyra barn.
Han lämnade henne efter några år - och lämnade barnen till henne att ta hand om.
Hade utsatt henne för fysisk misshandel under hela tiden.
Hon kom som en totalt nedbruten kvinna till Tehuset
men berättade att det enda hon kunde var att baka.
Nu förestår hon bageriet i Karlskoga,och är omgift med en "snäll" man!

I går pratade jag med en ung kvinna på vårt Tehus i Jönköping
som hade spelat in på mobilen, bråkande och skrikande människor från lägenheten bredvid.
En kvinna skrek hjärtskärande. Detta hade hörts genom väggen!
"Jag törs inte anmäla," sa hon, när vi föreslog det.
"Då kan jag råka illa ut själv. "
"Svårt att få folk att vittna",
sa några kvinnor från vittnesjouren, som jag träffade.

Visst är mycket bättre nu än förr.
Vi har det bra i Sverige, jämförelsevis.
Modern teknik gör att du kan verifiera t.ex lägenhetsbråk.
Men vittna tror jag man vågade mer förr, hoten var mindre.
Det var ett vänligare samhälle.

Och på fotbollsmatcher var det roligt och spännande!

Vad gör blomman där på bild?

 Ja, det är en novemberkaktus, som blommar nu i stället för november.
Det var nog mer ordning på blomningen förr ,var sak i rätt tid, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar