söndag 23 februari 2014

Kaffetåren








Detta kaffedrickande som förgyller tillvaron!
 
Jag minns inte när jag drack kaffe första gången,
men min mamma berättade att jag ville smaka och fick lite grann utan socker.
Hon påstod att jag inte tyckte om det,
men det spelade tydligen ingen roll eftersom jag inte minns någon tid utan kaffe!

Kommer ihåg att min mormor som bodde på landet (har det någon betydelse?)

kokade svagt hett kaffe. Inte gott!
Bryggkaffe är godare, men nu räckte det inte med en vanlig bryggare, inte ens när jag var barn.
Mamma köpte en Don Pedro, ja inte bara en för den gick lätt sönder, överdelen var väldigt vinglig.
Det var ett snäpp bättre, än vanligt bryggkaffe sas det!

Så kom ju detta att man skulle mala egna bönor i kaffemaskinen, för att få ännu godare kaffe!
Nymalet, det är modellen!
Så kom maken på att Eva Solo gör ännu godare kaffe,
så då blev det en sådan, som vi fortfarande tycker är godast.
Får se vad det blir härnäst!

Går du på café finns det hur många sorts kaffe som helst att välja på.
 Ett nytt begrepp har vi fått "Lattemammor" föräldralediga mammor, som fikar med likasinnade!

I Tehuset, där jag ofta befinner mig, har det tillverkats TV kannor förr.
- Vad är det? frågade en ung journalist för en tidning.
- Har det något att göra med TV- programmet "Kannan" som gick för länge sedan?
- Nej, jag förklarade att det var en slags termos, som höll kaffet varmt när man satt i TV-soffan.

Är jag från forntiden, eller??
Hur som helst är kaffet en kristen dryck -
gjord på böner och vatten!

PS: Bonaden har dottern sytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar