lördag 30 november 2013

Tips!





När man tittar i tidningar eller på webben, får man tips på att förbättra tillvaron! 

Läste om hur bra det är att ha alla recept samlade i en pärm! 

Sagt och gjort, köpte en pärm med åtföljande register och började klippa och klistra. 
Skriver ofta av från recept.nu och det skulle jag nu samla på ett ställe. 
Jag har en låda där jag slänger ner alla recept och får leta och leta...

Till en början gick det bra
så kom jag till de recept jag klippt ur tidningar med tjusiga bilder till. 
De fick inte rum i min A5 pärm! Då fick jag vika dem eller skippa bilden. 
Blev väldigt klumpigt och pärmen blev tjock och otymplig. 
Registret då? Skulle jag sätta in alla efterrätter på E, eller efter namnet på rätten? 
Jag gav upp!

Så skulle jag baka mandelmusslor. 
Skrev om det för något år sedan, hur jag hittat ett jättebra recept, inget fastnade i formarna. 
Men i år ...
samma recept
samma temperatur 
och de flesta fastnade! 
Maken försökte komma med instruktioner. 
Det örat ville jag inte lyssna på - först.
Gjorde en ny sats, som gick bättre!

Men tipset att ta en gammal silverbricka och fylla den med lite silverprylar
det tyckte jag blev snyggt, och inte kunde det misslyckas!

Vill du pröva mandelmusslorna, tar man 200 g mjukt smör och blandar med 200 g riven mandelmassa och 4 dl mjöl. 175 grader i 15 min.
Obs! Smörj formarna ordentligt! 

Ha en skön advent!!

1 kommentar: