lördag 3 december 2011

Julros



En av de vackraste vinterblommor jag vet är julros.

Särskilt om man ser den blomma i snön!

När jag skulle köpa julrosor i veckan, kom smålandssnålheten fram.

Jag gick förbi Buketten och såg att de kostade 99 kr. Kom ihåg att jag sett ett reklamblad från Plantaget för 79 kr för julrosor. Nästa dag tog jag med mig reklambladet och åkte till Plantaget. Längst bort på utegården fanns julrosor. Tog med mig fyra stycken och mödosamt bar dem på ett gingligt kartonglock till kassan. Väl framme frågade jag om dessa kostade 79 kr styck. Nej, sa han detta är en dyrare sort för 229 kr.
-Var är de billigare? frågade jag.
- De står blandat men i mindre krukor, fick jag till svar.
Det var bara att krångla sig tillbaka med krukorna och försöka hitta de mindre. Efter en stund hade jag lyckats hitta fyra mindre och balanserade dem på kartonglocket  till kassan.
Han slog in summan i apparaten och den visade på 516 kr!
- Men sa jag, de kostar ju 79 kr styck, det står i reklambladet!
Han tittade.
-Det priset gällde till i förrgår. Nu kostar de 129 kr.
Jag vet han hade rätt, men jag frågade om han inte kunde ta Bukettens pris på 99 kr åtminstone.
Det kunde han inte, så vad gjorde jag?
Ja, småländsk som jag är lämnade jag blommorna och åkte till Buketten och köpte mina julrosor. ;-)

Men visst är den fin?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar