måndag 19 december 2011

En lider..

Skar mig på ett finger i går ...

...det syntes inte så mycket och ett ringa blodflöde visade sig.
Men det gjorde ont, inte direkt men senare på kvällen.

Då kom jag att tänka på ett bibelsammanhang, där det står att om en lem lider, lider alla. Har man ont i ett finger, så påverkar det hela kroppen. Man liksom känner det i hela kroppen! I bibelns text handlar det om att om en medlem i församlingskroppen lider, så påverkar det de andra.
Men gör det verkligen det?
Påverkar det mig om en person i t ex min cellgrupp har det svårt?
Försöker jag minska den personens smärta, om jag kan det?
Det fick bli en tankeställare för mig.

En annan sak är: hur ofta tackar vi för saker som är bra och vi tar för givet?
Har man varit sjuk, kan man känna tacksamhet över att vara frisk.
Men hur ofta tackar vi för det självklara?

I morse, när eleverna fick frågor om de hade tacksägelseämnen eller bönämnen, sa en pojke:
- Tack för jag finns till!

Också en tankeställare!

Hörde en politiker beklaga sig över att han nästa år skulle fylla 50.

Men, sa han: Det är bättre att fylla 50 än inte alls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar