måndag 5 december 2011



I dag har jag bakat mandelmusslor.

För 40 år sedan ungefär var senaste gången jag bakade mandelmusslor!
Det var första och sista gången. Sista sa jag efter det baket!

Vi skulle fira jul hos oss som gifta för första gången. Både mina svärföräldrar och mina föräldrar skulle komma. Jag hade köpt stora kokboken och i den fanns en bild på ett fulländat julbord. Som efterrätt är det lämpligt att servera mandelmusslor, stod det. Bilden visade jämna vackra och hela mandelmusslor.
Jag köpte formar och bakade efter alla konstens regler. Resultatet blev förvisso gott, fast i smulväg! Inte en enda blev hel, utan ett smulberg blev det som återstod! Ok, tänkte jag, smulor kan vi blanda med grädde och äta upp själva, jag bakar en ny sats! Smorde formarna så de dröp av smör, men resultatet blev lika dåligt. En eller två blev som på bilden i kokboken. Jag gjorde citronfromage i stället till efterrätt, enkelt och gott!

Sedan dess har vi ätit citronfromage efter julmaten, alla år vi firat jul hemma!

Men i år tänkte jag slå till med mandelmusslor och se alla blev fina, jämna och bara gled ur formarna!

Ja, inte kan jag säga att övning ger färdighet, men ibland har man tur eller den rätta knycken om man säger så!

1 kommentar: