söndag 25 september 2011

Rädd för vad?



Det här med rädsla är komplicerat!

Det sägs att bara 5% av det man är rädd för inträffar och även om man vet det blir man rädd i onödan!
Inte hjälper det heller.

Ibland kan man vakna på natten och bara vara just rädd. Undrar vad det är som utlöser den känslan, kanske mörkret. Har märkt att om man är stressad blir man lättare rädd.
Som i morse till exempel, då var jag stressad för vi skulle ha visning på vårt hus. Det är ju viktigt att det ser så bra ut som möjligt och jag for omkring med putsduk och gned än här och än där.
Så ringer telefonen, dolt nummer hinner jag se och tänker att det är nog mäklaren som vill fråga om något. Så jag svarar med den förvissningen.
 - Det är från polisen i Jönköping. säger någon.
Jag hinner bli jätterädd, tror att något hänt en av mina barn på vägen eller under dykning.
Polisen berättar att skadegörelse hänt på vår skola under natten och ber mig åka ut och kolla.
Det var ju hemskt men inte livsfarligt och jag försöker andas lugnt. Men det tog lång tid att varva ner!

Varför tänker man det värsta när man blir skrämd? Ja, inte alltid, ibland kan man ha ett ordspråk till hjälp.

Det händer att någon skäller på mig ibland, någon förälder eller så. Då är jag inte lättskrämd för " rädda hundar skäller mest" heter det ju, och det tror jag på!

Hur var det med skadegörelsen?
Ja, det var inte så illa, några brevlådor, blomkrukor, solur mm hade de sparkat sönder och vält ett antal lastvagnar.

Meningslöst?

De kanske gjorde det av rädsla för något, vad vet jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar