onsdag 17 augusti 2011

En gammal hjulångare och en gammal soffgrupp







Min man är väldigt intresserad av båtar, framför allt gamla båtar.

Mitt intresse är väl så där, men när han föreslog att vi skulle åka till Motala för att titta på Eric Nordevall II, så nappade jag på det.

I broschyren kunde man läsa att föreningen Forsviks varv bildades 1995 för att bygga hjulångaren Eric Nordevall II. Ångaren är en replik av Eric Nordevall, som byggdes 1836 och 20 år senare sjönk i Vättern, där hon i dag ligger välbevarad på 45 meters djup.

Den nya båten gled /eller vad säger man om en hjulångare?/ in i ett soligt och vindstilla Motala.
Vacker att se, men tycker det skulle vara häftigt om de bärgat den första, som regalskeppet Vasa.
Det skulle kosta 40 miljoner , sa min man som informerat sig, och dessutom är det svårt att bevara en båt man bärgat.

Tänkte vidare och insåg att allt gammalt är inte värt att bevara, ibland får man välja nytt.
Funderar om jag ska låta klä om mina föräldrars gamla soffgrupp från 40-talet.

Lönar det sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar