onsdag 9 september 2015

Ännu en farmorstanke

Igår var det tisdag och jag passade Nils!
Ny vagn, som var lättare att köra och lättare att förstå sig på!
Han såg ut som en rymdfarare i denna farkost!
Jämför med min vagn, dragen av mor.
Men var hänger man handväskan??
Har alla unga mammor ryggsäck?

På tal om handväskor.
När vi går ut på promenad passerar vi det hus min farmor bodde i.
Minns inte så mycket av henne. Hon dog när jag var sju.
När min lillebror föddes, var jag sex år och jag kommer ihåg farmors första besök hos oss då.
Hon hade en ljus platt handväska med guldfärgat knäppe. Ur den tog hon upp en papperspåse (det fanns väl inte plastpåsar då) med fem slickepinnar.
Ni äldre minns nog dem, lite långsmala kolaöverdragna med choklad.
De var ämnade för min lillebror.
Tanken var ju god, och jag begrep inte hur hon tänkte och förstod inte att hon var dement.
När man tänker tillbaka, skulle man aldrig drömma om att hon eller någon av hennes systrar, skulle kunna passa småbarn!
Andra tider och andra handväskor!
Dock samma barnvisor.
Sjöng Bä, bä vita lamm och Nils skrattade så han nästan kiknade.
Undrar varför??





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar