tisdag 30 april 2013

Sköna maj välkommen



Svarttorps hembygdsgård 2013





Så har den då kommit, sköna maj!

Kan inte minnas någon varm  Valborg eller första maj.
Vissa år låg  isen på Vättern första maj och ha på sig knästrumpor kom inte på tal.

I kväll räckte det knappt med långbyxor, skulle behövt långkallingar under.
Annars är allt sig likt från förr, samma vårsånger, ett snarlikt vårtal och en brasa!

Majblomman är sig lik, men dyrare än när jag som skolelev sålde.
Nu kostar den 20 kr och när jag sålde, 25 öre!
Det var viktigt att sälja så många som möjligt, för de som sålde mest fick åka på en biltur i Huskvarna.
De som sålt allra mest fick åka i första bilen i  karavanen av bilar!
Det var svårt att få tag i bilförare, så jag frågade min pappa om inte han kunde köra några barn på den här rundturen.
Nej, det gick inte för sig för han var så rädd om sin bil.
Tänk om barnen trampade på nerkanten vid dörren när de klev in!

Men han var snäll och lät mig sälja på sin arbetsplats, Junex.
Där var det många som jobbade, så jag sålde så mycket så jag fick åka i första bilen!

Vilken lycka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar