söndag 21 april 2013

Gå över ån efter vatten







För några år sedan tänkte jag köpa en ny baddräkt.

En väninna i Stockholm tipsade om ett svenskt märke Paula, som hade snygga baddräkter.
Eftersom jag skulle till Stockholm några veckor senare, tänkte jag passa på.
Vi var två från skolan som skulle på Svenskt Näringslivs framtidsmöte
och det var en liten stund kvar till tåget skulle åka hemåt, då tänkte jag passa på tillfället.
Halvsprang med min väska på hjul upp mot Humlegården, där affären var.
Hitta dit var inte svårt, men när jag handlat och tittade på klockan
såg jag att det var väldigt liten tid kvar till tåget skulle gå.
Bäst att ta en genväg, tänkte jag. Med mitt dåliga lokalsinne är genvägar ingen bra idé.
Två gånger gick jag fel och fick fråga mig fram till stationen, pinsamt!
Genomsvett och anfådd sjönk jag ner på min plats bredvid min kollega, precis i sista minuten.
Några dagar senare gick jag igenom Jönköpings centrum och hajade till framför ett skyltfönster.
Där hängde exakt en likadan baddräkt jag köpt!

Mattan då?

Jag behövde en matta under köksbordet och tänkte köpa en i Israel om några veckor.
Men så tänkte jag, att skicka den kostar säkert mycket
...... och vad är det som säger att rätt matta kommer hem.
En missionär köpte en äkta matta i ett land han var i och fick hem en mycket sämre och oäkta variant!
Så jag köpte en "svensk" matta på rea och tog med i bilen hem!
Ibland kan det vara värt att gå över ån efter vatten, men man vet aldrig när!
Hängslen och livrem? OK då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar