torsdag 25 april 2013

Ny jord.







I Vietnam fanns en sorts blomma, som jag tyckte var vacker med skära blommor.

 Beslöt att ta med mig några exemplar hem.
Jag grävde upp några och lindade in dem i en blöt handduk.
Vän av ordning säger väl att man inte få ta med växter från utlandet
men eftersom jag inte vet så åkte de med.

Jag planterade i näringsrik jord i en kruka, som jag satte i fönstret.
Vad som hände syns på översta bilden. Det funkade inte.
Från att växa i sanden och blomma till att planteras i helt ny jord
fick mig att inse att det är inte så enkelt att byta miljö!

Detta fick mig osökt att tänka på människor som mer eller mindre mot sin vilja
 flyttar från sitt hemlands jord till en helt främmande miljö och förväntas blomma!
En del klarar det bra och andra mindre bra.
En del vissnar helt enkelt, tänker på apatiska flyktingbarn.

Vad kan vi göra för att de likt tussilagon ska sträva sig upp genom bråten de har i bagaget
 och  vända ansiktet mot solen?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar