onsdag 2 november 2011

Dåligt flyt?

-Du verkar ha dåligt flyt,  sa en kollega i går.

Ja, ibland är det som om oturen står på rad!

En lärare slutade och det var omöjligt att hitta en ersättare.
Till slut efter mycket pusslande har vi en lösning fram till jul, samtidigt som några elever strular och man ska ha en lösning för dem!

När svårlösta saker staplas på varandra är det lätt att drabbas av världens farligaste sjukdom, modlöshet.
Den är universell - därför är den farlig.

Vi tappar alla modet ibland. Det gör jag, och du, och vi alla. Motgångar är något allmänt förekommande.

För det andra är den farlig för man får återfall. Man blir aldrig immun.

För det tredje är den farlig för att den är oerhört smittsam.
Andra blir nere för att du är nere.
Bra är om man är medveten när man är drabbad. Försöker fokusera på det som är positivt och se livet från den ljusa sidan.

Ibland tar det längre tid, beroende på om tankarna har fått ordentligt fäste.
Ibland går det över direkt, som idag när jag skulle göra en god äppelkaka till efterrätt.

Efter första tuggan förstod vi, min man och jag, att jag tagit salt i stället för socker!
Lösningen blev att vi rev äpple på rivjärnet, strödde på kanel och lite grädde, jättegott!

Dåligt flyt, ja! Missmod, nej!

1 kommentar:

  1. Bra jobbat morsan! Håll modet uppe och spara lite paj till mig, jag kan ta sötat grädde till :)

    SvaraRadera