söndag 3 mars 2013

Vallarboden








I dag har dagen präglats av skidor!!!

Ja, inte har jag åkt skidor men tittat på skidor desto mer. 

I Vasaloppet blev det väldigt mycket prat om vallning. 
En del körde lila, en del rött och en del vallade inte alls.
Om man vallat fel kunde man få hjälp i Vallarboden. 
Många som misslyckas och får dåliga placeringar 
brukar ofta skylla på att man vallat fel.

Man ska tydligen valla rätt inuti också. 

Börja dagen rätt, så man får rätt valla i magen! 
Har man startat dagen fel, som på den översta bilden 
kan man få hjälp av blåbärssoppa, energi drycker och vasaloppsbullar!

Men inga dopningspreparat är tillåtna!

På tal om vallning så minns jag en misslyckad sådan. 
När jag gick på lärarhögskolan ingick vinterutbildning i Norge den första terminen. 
Vår idrottslärare meddelade att om vi köpte nya skidor, 
måste skyddslaget under skidan slipas bort för att vallan sedan skulle fästa när vi åkte. 
(Detta var alltså på träskidans tid!).
Gjorde så men på tävlingen fastnade snön under skidorna, som klister! 
Jag rörde mig framåt 30 cm över markytan. 
Inte flög jag, utan lunkade framåt. 
Jag kom ändå på plats nummer 2! 

... bakifrån. 

Min blivande man kom också nummer 2 

- men framifrån.

(Det var nog det som gjorde att jag såg honom och föll!)

Rätt valla, ja. 
I bildlig betydelse kan man säga att det gäller att ha vallat rätt i livet!
Sebastian skulle inte kunna åka skidor, 
sades det på sjukhuset!!
... men han "vallar" rätt. 

Använder Guds ord som "valla" i sitt liv! 
Kan cykla, simma och åka skidor - mot alla odds!

En daglig dos av Guds Ord är hans vallningstips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar