söndag 17 mars 2013

Stockholm i mitt hjärta!









Några dagar i förra veckan var vi i Stockholm
som jag skrev om på bloggen.

Det är väldig skillnad när man åker upp till Stockholm med sin man eller med väninnor.

Med väninnor rör man sig runt NK och Norrmalmstorg och Biblioteksgatan.

Nu insåg jag att med maken var inte detta en så bra idé.

Helst skulle han vilja vara  långt från city
i skärgården, typ.
Det har jag faktiskt lovat att vi ska paddla några dagar i Stockholms skärgård i sommar!
Så mitt förslag blev Stockholms slott dagen efter Nobelmuseet.
Det blev en guidad tur i - källaren. Representationsvåningen var avstängd för statsbesök.
Tänkte att det är väl inget att se, men det var det!
Mycket beroende på en skicklig guid.
Man fick reda på mer om skumma saker, som hände på slottet när man gick där i skumrasket.
Bl a visade han oss på en igelkott. Ja, den på bild 2.
En trästam med knivskarpa grenar som man tippade över slottsmuren
för att stoppa fiendehären. Effektivt! Den det träffade överlevde inte.
Igelkottstocken satt i ett rep...för att hissas upp och tippas på nytt!!

Köket var alltid utomhus, för att ha kontroll på elden då man lagade mat.

Därför säger vi fortfarande att vi "går ut till köket!"

Detta var naturligtvis förr i tiden man levde så,
 ungefär när sista bilden togs! ;-)

På väg till Stockholm i en Ford Prefekt, som gick i 50 km/h.
I högre hastighet skakade den förfärligt.
Det tog en hel dag till Stockholm!

Ja, det är jag på bilden! SANT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar