söndag 6 januari 2013

En mörk historia



Hur får man ihop de här bilderna?

Ja, den översta är ju en kamelsadel, som jag köpte när vi var i Egypten före jul.
 En liten övertalningskampanj fick jag göra, men det var det värt.
Den fick ju ersätta ett helt handbagage, och så blev det!

Nu är det trettondagen i dag och då tänker man väl på kameler?
De tre vise männens "fordon".
Hörde i går om den grymme konung Herodes, som blev så frustrerad över att inte hitta Jesusbarnet,
så han lät döda alla små gossebarn ca 35 000!! i Betlehem. Hur kan man!!
Människans grymhet för över mig till boken jag just läser om Raoul Wallenberg.
Den andra på kort tid. Det står mycket om en annan man, Adolf Eichmann.
En fruktansvärt grym människa, som satte en ära i att utrota eller deportera så många judar som möjligt på kortast möjliga tid i Ungern. Jag minns när man såg på TV hur han dömdes till döden,
en liten oansenlig man med mörkt bakåtkammat hår och glasögon.
Viktigt att ta del av historiens mörka sidor, men också hitta de ljusa.

Ska välja det i nästa inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar