torsdag 17 januari 2013

Tulpaner, tulpaner



Jag bara älskar tulpaner!

Undrar varför?

Det måste väl vara att man får en känsla av att våren kommer
inom en inte alltför avlägsen framtid. Den första aningen liksom!
Att ta upp en bukett ur sitt papper och höra det krispiga ljudet
när stjälkarna stöts mot varandra är ett vårljud!
Dessutom är de billiga, inte helt fel för de står inte så länge,
om man inte ställer dem i ett kallförråd varje natt. Vem ids det?

Måste uppgradera skötselråden:

Skär av 1 cm av stjälkarna men låt plasten eller papperet sitta kvar.
Sätt ner blommorna i en vas med friskt och svalt vatten. Låt stå en stund, gärna en timme.
Ta bort papperet/plasten och arrangera blommorna i vasen.
Bästa placeringen är på sval och dragfri plats.
Byt vatten i vasen varannan dag.

Undvik:

Att blanda tulpaner och narcisser, typ påskliljor.
Narcisserna bildar ett slags slem som gör att tulpanerna får svårt att tillgodogöra sig vattnet i vasen.
Att ställa tulpanbuketten intill fruktskålen. Färsk frukt avger etylengas och gasen gör att blommorna vissnar snabbare.
Att placera blommorna i direkt solljus.

När jag läst "undvik" insåg jag att påskliljor finns väl ännu inte
- check direkt solljus är riskfritt så här års. - check
fruktskålen däremot - jag som bestämt mig för att få ner julkilona genom fruktfrosseri!

I alla fall så köper vi svenskar mest tulpaner i världen - 1 miljon om dagen sägs det!
En sak till. Se till att du ser färgen på tulpanerna du köper.
Är knopparna gröna finns risken att det blir sämre blomfärg när tulpanerna slår ut!

Är jag inom blomstergebitet?
Nej, men ska få ett orangeri byggt till våren om det vill sig väl,
så det är bäst att förbereda sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar