onsdag 27 juni 2012

Skolmogen?



Var mellan 6 och 7 år och skulle vara med om ett skolmognadstest.

På den tiden testades alla barn i den åldern för att se om de var skolmogna.
Hörde på radio att det är på förslag att införa sådana test igen.

Höll min mamma hårt i handen och så tog vi bussen till Centralskolan för att testas.
Vi bodde i utkanten av den stora staden Huskvarna, så jag var obekant med den skolan.

"Nu mammor (det var bara mammor) kan ni gå på stan medan era barn testas", sa fröken.
Mamma rusade fram till mig och försäkrade mig om att hon skulle stanna på skolgården. Harig som jag var!
När vi kom in i klassrummet fick vi var sitt häfte och under frökens ledning skulle vi kryssa i figurer som var likadana, eller samma färg, eller alla som hade fyra hörn t.ex. I slutet av häftet fanns några blanka blad.
När vi kommit dit sa hon att hon skulle berätta en saga och vi skulle skriva ner den.
Jag skrev:
Det var en gång........ sedan kunde jag inte mer!

Pojken som satt framför mig hette Per och han sa ideligen till fröken att det gick för långsamt.
"Jag är klar för länge sedan", sa han efter varje sida.
Och när vi kom till sagan skrev han för glatta livet.

Han började inte första klass förrän året därpå. Han var väl inte skolmogen. Förstod senare att sagan skrev han utan bokstäver, bara med krumelurer!

Jag fick i alla fall börja och kortet är från min första skoldag. Livrädd.

Ändå har jag tillbringat största delen av livet i skolvärlden och när jag nu slutar jobba om två dagar summerar jag att......

skulle jag välja bransch igen skulle det bli, ja faktiskt, skolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar