fredag 15 juni 2012

Min pärla



I dag skulle min bil in på besiktningen och det skulle jag göra. 

Med viss bävan åkte jag dit. 
Det är det mest mansdominerade ställe som finns. 

Tänkte att jag ska inte göra bort mig eller verka osäker. Parkerade bilen och travade in på bilprovningen.

- Vad vill du då? frågade mannen vid kassan. 
- Besiktiga min bil, svarade jag självsäkert. 
- Registreringsnummer?
Som tur var hade jag upprepat registreringsnumret för mig själv på vägen in, för det satt inte längst fram om man säger så!

När jag kört in bilen frågade han var varningstriangeln satt. 
Kvällen innan sa maken 
- Han frågar nog var varningstriangeln är och den är i bakluckan till vänster.
- Ja, ja, sa jag.
Så självsäkert sa jag 
- Den är till vänster i bakluckan.
- Vill du vara så snäll och ta fram den?

Nu kom eldprovet. 
- Hur får man ut triangeln? Jag hittade den helt enkelt inte. Försökte i stället på höger sida, slet loss en lucka, som jag inte kunde sätta tillbaka. Fick erkänna att jag inte hittade den.
Så fick jag då säga att min man vanligtvis brukar besiktiga bilen.
-Jag förstod det, sa han och flinade.

Fick ringa till maken och väsa fram: 
- Var är varningstriangeln?
Ja, den var ju på vänster sida, inbyggd och dold på Mercedesvis, och jag pekade ut den för besiktningsmannen.
- Behöver jag ta ut den?
- Nej, jag ville bara se om du visste var den var, sa han och flinade ännu mer!

Det slutade i alla fall lyckligt och han avslutade med att säga:

- Detta är en riktig pärla, var rädd om den!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar