onsdag 13 juni 2012

Gröthuvud





Ja, du ser rätt, det är en tallrik gröt.

I hela min uppväxt fick jag grahamsgröt till frukost. Lingon och mjölk till. Ibland var jag hjärtligt trött på den, men likväl åt den varje morgon. Bestämde mig att när jag flyttar hemifrån ska jag aldrig äta grahamsgröt mer!

När vi var nygifta frågade jag min man vad han tyckte vi skulle ha till frukost. Han hade inget direkt förslag och det enda jag visste var - just grahamsgröt.

Köpte grahamsmjöl i affären och kokade gröt. Det var bara det att jag inte visste att man skulle ha lite salt i för smakens skull, så gröten var inte speciellt god.

Hur det var så fortsatte vi med gröten varje morgon. När vi flyttade till Järna köpte vi en kvarn som tillsats till assistenten, så vi kunde mala eget mjöl av helt vete, så då blir det graham. Gröten blir godare då!

I dag firar vi 42 årig bröllopsdag och gissa vad vi åt till frukost? Just det - grahamsgröt!

Var kommer gröthuvudet in?

I Danmark säger man om en person som är seg och inte helt med på banan att han är ett gröthuvud.
Är man genomförkyld är man också ett gröthuvud, precis som jag kände mig förra veckan!

Så då var jag mig fylld av gröt från topp till tå, så att säga!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar