onsdag 28 december 2016

Jul 16

Julen tog fort slut i år.

Det var ju så lite röda dagar!

Juletid är en tid då man tänker tillbaka och minns.
Jular som barn och alla som fanns då och som inte finns nu.
Jag  hamnar i nostalgin när jag stryker juldukar.

Den har mamma sytt, 
den har dottern sytt, 
den har jag sytt! 
den har pappas moster Selma sytt.

 

Moster Selma sydde alltid något jag fick till jul.
Sista året hon levde, hon blev över 90, sydde hon en vepa

 

Frampå höstkanten bad hon min mamma sy färdigt den, för hon orkade inte.
Men ett fint minne!

Vem syr juldukar i dag?

Julklappar till barn och barnbarn gör vi inte själva längre, en del kanske gör det.

Nils upplevde sin första "medvetna" jul kan man säga.
Ögonen var som tefat när han vördnadsfullt tackade tomten.

-Tacka nu farmor och farfar för julkrubban!

Men det var ju tomten som gav den??

 

Nog om tomten!

 

Avslutar med en dikt.

Står där så röd julaftons kväll
Undrar och frågar: har du varit snäll
Juldagens morgon blir han avlöst
Av en annan som älskar, men kravlöst

God fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar