lördag 20 augusti 2016

Medmänniska

Nu under några veckor pratar vi mer om motståndare än medmänniskor.

Tänker på olympiaden!

Har inget emot den och har tittat på svenskarna och glatt mig åt framgångarna!

Det sitter inte så djupt när man gläder sig åt att motståndarna förlorar i sådana sammanhang.

Medmänskligheten måste sitta djupare.
Dem man möter dagligen, på jobbet, på bussen, i skolan eller i affären.
Eller utanför affären med en skramlande mugg i handen.

I dag är det mycket: vi och dom. 
Mer och mer, trots att vi är upplysta, kultiverade och bildade.

Vilka ska vi ta hand om, vilka ska vi hjälpa?

Är alla människor våra medmänniskor?

Ja,ja alla har samma värde, det tycker vi, men vilka ska just jag fokusera på?

"Allt vad du har gjort mot en av dessa mina minsta, har ni gjort mot mig" 
sa Jesus.

En del av dem möter jag på Tehuset.
Där är min plats just nu!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar