söndag 14 augusti 2016

Frihetens pris

I vårt land pratar vi mest om rättigheter, inte så mycket om skyldigheter.

Särskilt kvinnors rättigheter är i fokus.
Ännu mer särskilt - unga kvinnors rättigheter!

Ingen har rätt att röra mig, peta på mig mot min vilja!

I sommar har musikfestivaler uppmärksammats. Unga tjejer har blivit våldtagna, tafsade på - kränkta.
Deras klädsel har ofta varit minimal, ett plagg som precis täckt brösten och slutat precis nedanför stussen.

Unga testosteronstinna killar från andra kulturer, som aldrig ens sett sin mamma i kortärmat, omges av dessa lättklädda unga tjejer!

De muslimska kvinnorna enligt sin kultur ska täcka sin kropp, egentligen syns bara ansiktet.

En kvinna som jag träffar, säger att varje gång hon talar med sin mamma i hemlandet, så säger mamman:
- Tag aldrig av dig slöjan!

Så kommer killarna till Sverige, där man som tjej/kvinna har rätt att gå ut nästintill naken.

T ex klär man sig efter vad som är lämpligt om man går till skogen för att plocka svamp. Långbyxor och stövlar för att slippa myggbett och ormbett.
Ska du ut och segla, tar du på dig seglarkläder.
Som du är klädd blir du hädd!

Rättighetens pris kan bli högt!

Så tjejer: ta på er långbyxor när ni går på festival!


1 kommentar:

  1. Förstår din poäng, att det finns två diken i "klädmodet", ett i väst och ett i mellanöst.

    Dock så är jag tveksam till att man ska jämföra skyddsklädsel mot vilda djur med klädsel mot killar/män. Jag förväntar mig lite mer av människosläktet än av en mygga.

    Två andra aspekter talar emot fokuseringen på kläder, dels vet vi inte om tjejer i t.ex. jeans är fredade, jag är tveksam.
    Dels så har en betydande del av övergreppen skett på badhus, och att begära att tjejer ska täcka kroppen när de badar eller riskera att bli antastade så får vi nog inse att det är händerna som ska vara på rätt ställen, och ansvaret stannar hos dem.
    //Josef

    SvaraRadera