torsdag 28 januari 2016

Jag är alltid glad

Det har börjat en ny kvinna från Kuwait, på Tehuset.

Jag frågade henne om hon kunde säga något om sig själv.

"Jag är alltid glad" svarade hon.

Har aldrig hört någon säga så, åtminstone ingen svensk!
Underligt att vi som har det jämförelsevis bra, klagar så ofta.
Har vi inget att klaga på om oss själva, är vädret tacksamt att klaga på.
För varmt eller för kallt. Mycket snö eller ingen snö.

När jag var i Ghana för flera år sedan med ett skolprojekt, märkte jag att man alltid frågade varandra:
- Are you happy?
När de svarade: 
- yes, med ett stort leende, kunde inte vi göra annat heller!

Ibland tror man att man måste ta på sig en plågad min för att omgivningen är problemfylld.

Har vi glömt att leva i beroende av Gud?
Vi ber över problemen och förväntar oss Quick fix.

Gud är ju inte sån! 
Tålamod är nämligen en dygd enligt Bibeln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar