torsdag 21 maj 2015

I Wilhelm Thams fotspår

Under min gymnasietid passerade jag en statybyst, som jag konstigt nog aldrig noterade! Hade väl annat i huvudet.
Igår var vi på en guidad tur, som handlade om Wilhelm Tham, han på statyn.
En person som betytt mycket för Huskvarna stad från mitten av 1800-talet till sin död 1911. Han var chef på Huskvarna vapenfabrik och lyckades vända förlustbolaget till ett av Sveriges största företag.
Han var engagerad socialt, byggde en ny skola ( där jag har gått) Huskvarna kyrka, som han betalade. 40 000 kr kostade den att bygga! 
Han var varmt religiös! ( säger man det om någon nu förtiden? )
Tron är en privatsak, säger man. 
Men är den det?
Slottsvillan var hans och familjens bostad och från den hade han en egen väg till sitt jobb!
Historiens vingslag är alltid intressanta, särskilt efter en man som betytt så mycket för min hemstad!
Och nu vet jag att det är han på statyn!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar