måndag 6 oktober 2014

Färdsätt

Att ta sig fram i tillvaron kan ha sina problem. 
Ta bara alla dessa vägarbeten!

När vi kör hemfrån till Huskvarna/Jönköping kan vi vanligtvis välja två vägar. Nu kan vi från och med nyår (2013/2014) bara välja en väg, på grund av vägarbete.
Hakarpsvägen arbetas det på: 
nytt avloppssystem, fjärrvärme, fiberkabel mm. Läste i veckan att arbetet fortsätter även under 2015!
Långa köer!

Så är det det här med olika fordon. 
Vi planerar att byta bil. 
Ja, inte min pärla förstås!
Maken, som gillar bilsalonger 
(visst låter det fint?) 
tog med mig till en bilsalong.
- Vad tycker du är viktigt med en ny bil? frågade maken.
Tänkte ett tag.
- Ja, den ska ligga säkert på vägen, när det är halt t ex, sa jag.
- Alltså fyrhjulsdriven och inte bara bakhjulsdriven, som din, sa han.
Är min bil det? tänkte jag, men sa inget.
Så provsatte vi en fyrhjulsdriven.
- Måste nog ha stege för att ta mig in, sa jag, som är 1.50 m över havsnivå.
- Alla finesser, fortsatte maken.
Instrumentpanelen full med  knappar och reglage!
Kan aldrig lära mig! tänkte jag. 
Förr i tiden fanns bara blinkers, ljus och värmereglage.
Varför ska man krångla till det!?

Soraya berättade i dag på Tehuset hur det var när hennes familj flydde till Sverige. De red på kameler genom öknen  i 55 graders värme!
Varken ljus eller värmereglage på den transporten!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar