torsdag 17 juli 2014

Att vårda

I vår hektiska tid har det här med vård och omsorg hamnat på efterkälken.

Jag tänker på att vårda relationer. 
Det har vi inte tid med, alltså konkreta möten. 
Facebook och Twitter förstås och det kan betyda mycket för många.

Tänker på invandrarkvinnorna, som lägger ner hur mycket tid som helst på maten när de ska ha gäster. Bara deras sätt att koka ris, en hel vetenskap. Mycket mat. 
Man lagar fem extra portioner, ifall någon mer dyker upp.
Vårt fast food förekommer inte.

Förra veckan hade jag en bjudvecka, då jag bjöd hit vänner. 
(Hit kommer sällan någon spontant, när man bor som vi en bit från stan) 
Det var roligt och tårtan som ni fick tips på förra inlägget, har jag gjort fem gånger nu!

Varför bild på grönsaker? 

Min moster som är över 80 hade sått sallad, dill och spenat en dag då jag besökte henne. 
Det var lite över i påsarna, som jag då fick.
Så vi sådde samma dag hon och jag. OBS hennes är första bilden!
Har hon bättre jord? 
Kanske, men framför allt bryr hon sig, vårdar det hon sått, trots att hon har svårt att gå. 
Man ska prata med sina växter sägs det. 
Det har jag aldrig prövat. 
Undrar om man kan säga vad som helst till dem?! Växtvård!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar