måndag 16 juni 2014

Övergödd

En dag i förra veckan var jag på Öland med några väninnor. 
En av dem har sommarhus där och vi hade en härlig dag på solens och vindarnas ö! 

Vattnet var skönt, men när jag skulle ta kort såg jag grönslicken. En kletig grön växt som är ett tecken på övergödning! 
Så ställer man sig på vågen, och även där - övergödning. 
Beach 14, redan här!
Tror att all övergödnings bov kan härledas från stress. 

Om vi börjar med miljön. Vi ska på kortast möjliga tid producera så mycket som möjligt. Gifter underlättar, snabb, riklig skörd.

Som vi människor stressar! 
Äter snabbmat, slänger i oss. Tar gärna sånt som ger oss snabb energi och därmed extra kalorier. Så gott med en chokladbit! 
Eller är det bara jag?

När jag körde bilen härom dagen lyssnade jag på förre ärkebiskopen, som talade om ett ta ett lugnare tempo.
Lovprisa dagen genom att känna dig onyttig, gör ett mellanrum och ge dagen en paus då och då. Kanske något att sträva efter, vi som alltid vill känna oss nyttiga, 
.... eller är det bara jag?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar