onsdag 11 juni 2014

Barn av sin tid

Har du råkat på ivriga försäljare på stan? 
Det har jag och nu verkar det vara mobilabonnemang som gäller. 

En nitisk ung kille dök på mig i dag. Ville veta abonnemang och hur länge osv. Jag berättade och han kollade min mån kostnad. 
- Du betalar 350 kr/mån och för det kan du få en surfplatta gratis! Vi binder bara ett halvår extra, försäkrade han.
Surfplattan kostar 6000 ut och den får du!
- Måste höra med min man, försökte jag
-Det behöver du absolut inte, abonnemanget står på dig, sa han och tittade på mig som jag var från 1800-talet.
Jag ringde och maken svarade inte, så jag ringde en av sönerna och berättade.
- Kolla om han inte kan sänka din månadskostnad i stället, försökte han.
Och som på beställning sa försäljaren att vi kan sänka din kostnad för mobilen. Han ritade upp nollor under varandra och sa att du kan göra allt på mobilen för bara 598 kr/mån.
Och få surfplattan gratis.
Blev ännu mer förvirrad och mumlade något om ett möte och gick därifrån.
Ringde sonen igen och berättade om det nya erbjudandet.
Han räknade ut att med den nya kostnaden skulle surfplattan kosta 6000 kr utslaget på ett år, eftersom nuvarande kostnad på 350 inkluderar allt!
Tackade sonen och utbrast: 
- men var är min mobil? Glömde jag den hos försäljaren?
- Nu är du snurrig! Du pratar ju i mobilen!

Ja, det är ju så att mobilen är en sentida uppfinning och jag som är född inte på 1800-talet, men väl i mitten av 1900, har inte totalkoll på allt det moderna, utan får väl lov att vara snurrig ibland!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar