lördag 3 november 2012

"Spis en banan först!"




När jag var i Norge förra helgen såg jag just den rubriken: 
Spis en banan först!
 Artikeln handlade om problem på arbetsplatsen mellan anställda och chefer. 
När man ska träffas i ett möte där man vet att det kommer att bli meningsskiljaktigheter bör man för att det ska gå lugnt tillväga äta något som lugnar. Det bästa är då att äta en banan före mötet! Ledare tränar för lite på att hantera destruktiva situationer och bör ta till sig detta råd! Varför inte ha ett fat med bananer på konferensbordet före sammanträdet och uppmana alla att ta en banan innan man öppnar mötet! 
Skulle det se roligt ut? 
Låter det som en norgehistoria?

 När jag skulle ta körkort minns jag att det stod i boken, om man kört långt och börjar bli trött, ska man stanna bilen, gå en liten sväng och äta  - en banan. 
En sverigehistoria?
För någon månad sedan visades ett program på TV om just bananodlingar. Hur man besprutade massor och de som jobbade där blev sjuka. Det stora företaget ville inte ta ansvar. Jag bestämde mig för att inte köpa bananer - men det har jag inte kommit ihåg när jag handlat! Det är väl så med det mesta man hör och upprörs över, det sjunker undan.
Om det nu är så bra med bananer, så köp ekologiska! 
Man tror ju att det är bättre och det är väl huvudsaken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar