söndag 11 november 2012

Alltid en anledning att fira



En orsak att fira. 

Jag har alltid tyckt att har man den minsta anledning att fira något ska man göra det. 

I dag var det ju självklart när det var Fars dag. I tisdags var det Gustav Adolf och då äter man bakelser. 
När jag var barn fanns inte speciella bakelser den dagen, kanske fanns det i Göteborg, men inte i Huskvarna. Har nämnt förut att min pappa var väldigt militärisk och alltid velat bli militär. 
Nu blev det inte så, men krig och krigiska kungar var han intresserad av. 
Så min mamma bakade bakelser 6 nov. 
Min pappa läste högtidligt ur minnet vad som stod i historieböckerna.
"Den 6:e november år 1632 låg en tät dimma över Lytzen...." 
Den traditionen tog jag med till vår familj och till skolan, 
så personalen blev alltid bjudna på Gustav Adolfsbakelser 6 november!

Vi firade även namnsdagar när barnen bodde hemma, en liten tårta eller något liknande. Nu blir det ofta bara ett sms, men det är ju tanken som räknas. 

Kan man göra någon glad eller uppmuntra någon så bör man göra det! 
Det kostar så lite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar