lördag 18 augusti 2012

Fånga dagen!






Effektivitet är något som kännetecknar oss svenskar. 

Nu har jag varit ledig en vecka, förlängt sommarlov, pension, eller vad du vill! 
Många gånger under den här veckan har jag rastlöst funderat ut saker jag bara måste göra. 
Det jag inte hinner i dag kan jag göra i morgon, har jag försökt intala mig själv.  
               
" Vad gör du hela dagarna?" frågade en väninna. 
" Massor", svarade jag, "plockat blåbär, tvättat, städat, bakat osv."
Man måste ju vara nyttig! 
Får intala mig ibland att jag jobbat hela mitt liv, fött en massa barn och skött hemmet.

Men det räcker inte! Lyckligtvis har jag lite planer, men inte som verkställs i dag. 

Emellanåt njuter jag, läser en bok, sitter i solen och bara är! Det törs man ju inte berätta!

När min man och jag var i Grekland för ca 20 år sedan, bodde vi på ett pensionat. Varje kväll åt vi middag, oftast någon fiskrätt, eftersom platsen låg vid havet. 
Hon som ägde pensionatet sa alltid till oss när vi skulle äta: Langsam, langsam. 
Hon tyckte vi slängde i oss maten och inte tog oss tid att njuta!

Det är nog ett bra tips, det här att njuta av maten, dagen, vara förnöjsam 

- och fånga dagen helt enkelt!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar