torsdag 23 augusti 2012

Att välja


I sommar har jag jobbat i affär på Löttorp 
..... som de flesta känner till. 

Då upptäckte jag att en del människor har så svårt att välja. 
Ska jag ta den färgen eller den? 
Med lång ärm eller med den kort ärm? 
Är det här rätt storlek och modell? 
Ibland bestämmer hon sig och handlar för att om en timme eller två komma tillbaka och vilja byta. 
Det är ok och visst har man förståelse många gånger! 

Det intressantaste är när mannen är med. Så gott som alltid samma mönster! 
Frun går och provar. Maken tittar sig förstrött omkring och entusiasmen blir inte större när frun kommer ut ur provrummet. 
 - Vad tycker du?
 Han försöker säga något positivt, men på frågan vilken färg eller modell svarar de flesta män likadant.
 - Ta den du tycker bäst om.
 - Ja, men vad tycker du, jag vill inte välja fel.
Mannen föreslår ett av plaggen och säger att du kan ju byta. Det är ingen katastrof!

Nej, det är ingen katastrof att välja fel, när det gäller ett klädesplagg. 
Katastrof blir det med felval i de stora valen
 - om man väljer fel hus, fel bil, fel fru/man.

När jag gick i söndagsskolan sjöng vi en sång som löd: 
Välj nu, välj Jesus och välj för livet, en bättre vän kan du aldrig få.
Ja, det valet behöver man aldrig ångra!

Varför ett musslipaket på bild? 
Jag köpte den häromdagen och såg att min favoritmyssli fanns i storpack. 
Köpte den, öppnade och började hälla i tallriken. 
Fel sort! Bara att börja käka ....

.... det var ju i alla fall inget katastrofval!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar