tisdag 4 juli 2017

Tala är silver..

Ska du inte skriva om vädret? 
.......frågar väl någon.

Nej, det ämnet är uttömt för tillfället.
Lite lagom, kan man väl säga. Lite av vart!
Precis som det här att tala och tiga. Lite av vart.

Fast nu sägs det ju att det är bättre att tiga än att tala. 
Lyssna aktivt - är det bästa, tror jag.

Många gånger kommer man på sig med att, jag har inte hört på vad den andre sagt - eller att jag har pratat själv hela tiden.

Av allt bra jag har lyssnat på de här dagarna på Löttorp, ska jag dela en berättelse.

En indian var med en vän i New York och indianen frågade: 
- Hör du syrsorna?
Vännen trodde han var tokig, som ställde en sån fråga i allt trafikbrus.
Då tog indianen upp en näve mynt ut fickan och kastade på marken.



Det klirrade väldigt och genast kom människor, böjde sig ner och plockade mynten, så gjorde även indianens vän.
Strax intill fanns en park - med spelande syrsor, vilka indianen hört över allt stadsbrus.
Han var van att lyssna på naturens olika ljud.

Vad lyssnar vi på?

Vart söker sig vår hörsel?

Att lyssna till Gud, måste man träna sig på.
Hans röst, kan vara som en viskning.
- Det hör jag aldrig, kanske du säger.

I Bibeln står allt det han vill förmedla, och Han står vid sitt Ord! 
Och läsa är vi väl bättre på än att lyssna, eller?!

En bild till slut här från härliga Ölandsnaturen! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar