torsdag 27 juli 2017

Som förr - nästan

När jag plockade vinbär på våra buskar i dag, fick jag flash back på min ungdom.

När jag växte upp på 60-talet var det ont om sommarjobb.
Det enda som erbjöds var bärplockning. Så när jordgubbssäsongen började, började jag och min kompis Inger att plocka.

Vi fick 25 öre/litern. Inte mycket, men vi plockade fort!
Vinbären gick snabbare att plocka, för vi kunde ta hela klasar.





Det är en vacker bygd, Kaxholmen med omnejd, men jobbigt att cykla dit och hem.
Efter ett tag beslöt jag mig för att hyra en moped av "Kvesa", han som hyrde ut kallades så.
Valde en billig sort, så jag inte skulle gå med förlust. Nackdelen var att den stannade i motlut!
Då när man bäst hade behövt den!

På försommaren hade Inger och jag varit i England på läger.
Minns inte så mycket av det, mer än att lägerchefen hade tre snygga söner.
Kompisen och jag svärmade för dem förstås!
När lägret var slut bytte jag adress med en av sönerna.

Varje dag när jag kom hem efter bärplockningen, var jag helt uttröttad.
En kväll satt jag och grät i mitt rum, då mamma kommer in med ett vykort - från England!

"Får jag hälsa på dig om jag kommer till Sverige", skrev han.
Tröttheten försvann direkt!

Nu har det gått 50 år och han har inte kommit!
Men vad gör väl det nu, ingenting!

Då betydde det att jag fick orken och glädjen tillbaka, när jag behövde det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar