måndag 24 december 2012

Skumtomte



Förra veckan var vi i Egypten

en restresa till Luxor vid Nilen.

Allt gick snabbt och enkelt och varför inte en palm i stället för julgran?
Det var svårt att föreställa sig snart jul i 26 graders värme!
Men ljuvligt!
Försäkerhets skull tog jag med mig en påse skumtomtar
för att ändå påminna mig om den stundande julhelgen!
Men några dagar innan vi åkte hem kom lite julprydnader fram på hotellet.
En fullständigt överdekorerad gran och röda julstjärnor lite här och var utmed poolen!
Vill ändå fira julen hemma. Maken är inte så noga.
- Kan väl vara skönt att åka bort över jul och slippa allt stök, tycker han.
Julen är gemenskapens helg, tycker jag.
Är det så att vi kvinnor tycker det är något visst med julstök och vill inte vara utan det?
Eller är det tindrande barnaögon framför julklappshögen man inte vill missa, eller granen ....
Minns min mamma som julstökade in på julnatten och avslutade med att fernissa köksgolvet,
det var tradition!
En jul orkade hon inte vara uppe på julafton - helt slutkörd.

Nu är många helt slut till jul pga jobb, dagis, julfester m m  så slutkörda är många av olika skäl.

Hur som helst firar vi jul i ett fullständig vitt landskap och julstämningen finns där på Sjöaslätt, så ..

God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar