lördag 22 december 2012

Så är jag glad i mig själv på nå´vis.

Lyssnade på Tomas Sjödins tankar för dagen i går.

Mycket han säger är guldkorn, som fastnar.

Han berättade om en kusinträff han varit på, där alla berättade om hur de hade det nu, med barn och barnbarn, jobb och boende.
Som det brukar vara på kusinträffar!

En äldre kvinna med silvergrått hår satt i sin fåtölj och bara myste.
När det blev hennes tur berättade hon att hon levde ensam, men hade två barn och fyra barnbarn - och så är jag glad i mig själv på nå´vis, avslutade hon.

Ofta styr omständigheterna oss och om vi skulle yttra något så omodernt, skulle vi betraktas som uppgivna!
Man ska hela tiden sträva efter mer-gå längre och högre- skaffa mer och fler prylar. Varför?

Förnöjsamhet är en dygd!

Kanske måste man nå en bit upp i åldern för att inse det? Menar inte att man ska sitta och rulla tummarna som pensionär (det gör inte jag) men ändå acceptera livets gång på något vis!
Tomas talade också om att när man levt länge i ett förhållande så accepterar man varandras olikheter och inte försöker förändra varandra!

Vi har ju alla våra brister och egenheter och retar sig bara på andras och vänder inte blicken på sig själv!
Jag börjar dagen med joggning (sommartid) och powerwalk (när det är snö och is) i en halvtimme. Detta vill jag göra själv. Under tiden lyfter maken skrot inomhus och med snö eller is som underlag aktiverar han sig på eftermiddagen utomhus. ( Ibland blir det enbart snöskottning, nog så energikrävande).

Jag gillar när saker och ting har sin givna plats, medan maken har pappershögar överallt!!
- konstigt nog vet han vilka papper som finns i högarna, för han hittar oftast rätt!
Och samlar broschyrer på alla ställen!

Jag har dåligt lokalsinne (väcker/väckte oförståelse).
Maken älskar kartor och hittar oftast rätt,
älskar teknikprylar,
ger oftast upp när han instruerar mig hur de fungerar...
.
Oj, nu har jag spårat ur....
.... hur hittar jag tillbaka med dåligt lokalsinne?

Javisst ja, vi var på förnöjsamhet!
Alf Svensson intervjuades om julklappsköp
och berättade att hans far fick en apelsin till julklapp, när han var barn

- och var nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar