lördag 21 april 2012

Tonårsdilemma




När man inte skrivit på länge, poppar det upp en massa olika saker som man vill skriva om.

Tänker skriva om en väninnas dotter, som jag tycker påminner om mig i den åldern, ca 15 år. Hon älskar att shoppa och gör slut på sitt barnbidrag så fort hon fått det!
I går var hon i Göteborg, med några kompisar för att just shoppa. Sedan går de på fik, eller äter hamburgare på ett billigt ställe, för att inte slösa pengar på mat, sa hennes mamma.

Kommer ihåg när jag var 15 och mina föräldrar och jag var i Danmark på semester. Vi brukade åka dit några veckor varje sommar och alltid hittade jag någon kompis att hänga med.
Den här sommaren  lärde jag känna en svensk tjej och vi blev snart vänner. En kväll skulle vi gå till byns glassbar och köpa den goda danska glassen. De hade en glassmeny, som vi ivrigt studerade. Vi hade inte gott om pengar och fastnade då för det som stod längst ner på listan. Det hette "apolinaris" och eftersom vi visste att glass heter is på danska, så beställde vi det.
Jätte billigt!

- Ska ni verkligen ha var sin apolinaris? sa expediten
- Ja, sa vi , med en mun.
Varpå hon kom med var sitt glas vichyvatten och ställde framför oss på bordet.
En man såg vårt dilemma och förstod att vi gjort fel, varpå han gick till disken och köpte var sin glasspinne till oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar