onsdag 21 mars 2018

Marinerad

I går kom vi hem efter att ha varit några dagar i Krakow.
Det var jättekallt, men vi var förberedda!

Flera timmar tillbringade vi på Schindlermuseet. Oscar Schindler startade en kastrullfabrik i Krakow, för att rädda så många judar som möjligt under kriget.





Här ses hans skrivbord och kastruller i bakgrunden.
Ni som sett filmen ”Schindlers list” vet vad jag pratar om!

På senaste tiden har jag sett filmer och läst böcker om andra världskriget och judeförföljelsen.

Även en bok om hur Norge blev invaderat.
Boken heter ”Natt över Oslo”.
Inte visste jag att norrmännen var så under Tyskland!

I dag känner jag mig ”marinerad” i andra världskrigets elände. Det har blivit alltför mycket!

Men..
I dag på Tehuset kom två nya kvinnor, båda grät och berättade om sina hemländer i krig och släkten där, som de oroade sig för.
Andra världskrigets fasor fortsätter i nutid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar